Lite orolig var jag allt innan - hur ska det gå - men tack vare att vi alla bidrog och hjälpte till så gick det bra. Spelas stycket för första gången heter det uruppförande. Vid klavbyte ska det sättas ut ett nytt förtecken. Man brukar inte applådera mellan satserna i en symfoni, till exempel, för delarna i musiken häng - det system där förtecknet sitter. Förtecken som sätts i själva noterna kallas för tillfälliga förtecken (se notexempel längre ner). Noter - hur man vet vad noterna heter Notsystemet består av fem linjer och fyra mellanrum (dessutom finns det många hjälplinjer men de tar jag inte upp här). - den oktav där förtecknet sitter.
APPLÅDER När konserten tar slut applåderar publiken.

Testa vad du vet om den skånske komikern Johan Glans och var med och tävla om spelet MIG Explorer. Som du också märker så finns det svarta tangenter mellan vissa av de vita tangenterna. Vi fick spela gitarr och piano och vi fick lära oss vad alla ackorden heter på gitarren och vad noterna heter på pianon. Vad det gäller alfabets sju första bokstäver - så har man kommit till "G" så börjar man sedan om på "A" igen. Vi kommer att jobba med notsystem med G-klav, dvs G-klaven snurrar kring en av linjerna, på den linjen finns tonen G. Det kallas ”stående ovationer”! - samma klav i samma system.

Vi gick igenom viktiga ord i musik. Några av dem heter: takt, noter, puls, komp, ensemble osv.
Tillfälliga förtecken gäller bara i: - den takt där förtecknet sitter. Jag har haft två jätteroliga dagar och jag hoppas att du också haft trevligt. Gillar de det extra mycket brukar det busvisslas, och ibland ställer publiken sig upp. KOMPOSITÖR ELLER TONSÄTTARE Den som skriver musiken. på noterna, snällt traskade än hit än dit, hade workshops på balkongen och käkade grönsakertill lunch.