Vid behov kan taket rengöras med en grov borste och vanlig vattenslang. Skorstenen måste släppa ut röken på en sådan höjd att grannar inte blir störda. För att fogen ska fästa och bränna ordentligt är det dels viktigt att du vattnar ytan innan du petar in nytt bruk, dels att du håller fogbruket fuktigt de tre första dygnen efter arbetet. Detta gäller inte längre eftersom det var en norm som inte direkt är anpassningsbar till alla hus i dessa… Kontakta din återförsäljare för köp av ”wakaflex”. Vi utför förlängningar av skorstenar vid takhöjning samt ommurning av skorstenar som är dåliga. Lyft Vid lastning, avlastning och förflytt- ... skorstenen och ovanpå takplåten. Sätt ett hjälpspik mitt på våden vid nock som hjälp för att ... inteckningar runt skorstenar, ventiler och rör är täta.
Murning: ommurning skorsten, uppmurning ny skorsten. Foton från den 4 juni 2006. Tips om regler kring skorsten och andra allmänna tips om skorstenar. Sen kan det nog se lite konstigt ut med en modern skorsten som bara är ett runt rör som sticker upp mitt i nocken, så en liten bit bredvid är att föredra tycker jag. 2.5 Skorsten Runt skorstenen monteras en ram av trä eller plywood som underlag. Hasse och Bengt gjorde arbetet med den äran! Vid intäckning av skorsten monteras shin-geln upp förbi skorstenens baksida. MrsUniversum ville inte ha dessa tjärade, de ska få gråna med tiden. mitten. Att det varit nock av trä på bostadshuset syns på gamla fotografier. Tänk på att köpa murbruk som tål både frost och värme när du underhåller din skorsten. Skorstenen får inte läcka någonstans för att förbli godkänd. Välkommen till Premodul! Flertalet installationer som görs bygger fortfarande på den numera förlegade regeln att skorstenen måste vara en meter över nock. Täck wakaflexen ovanför skorstenen med en takprofil.

Det blev inte det möte mot skorstenen jag hade tänkt mej eftersom takunderlaget var tvunget att göras högre än tidigare, än ursprungligt. Vår skorsten är en helhetslösning – från skorstenshuv till anslutning av kamin. En hel … Till sist läggs shingelplattorna ned över pappkappan på Om plåtarna släpas kan deras yta repas. Lyft den alltid rakt upp. ... Tidigare var det 1 meter över nock, nu räcker det med 1 meter högre än takytan där skorstenen bryter ut, under förutsättning att skorstenen mynnar ut över nocken. Ofta får jag frågor på hur högt över nock en skorsten måste löpa för att bli godkänd. Därefter kompletteras intäckningen med kappor av TopSafe takpapp (bredd 35 cm), som skärs, viks och klistras med Icopal taklim. Tittade igenom bilder från förr och ser att i juni är det 9 år sedan de här två glada männen murade om vår skorsten. Det tycker vi också, speciellt eftersom vårt tak har en relativt låg takvinkel (24grader) så en skorsten som sticker upp 1m över nock kan se lite konstigt ut. vid nock. Vi har tillverkat skorstenar i Småland sedan 1965. En sida för information om skorsten och skorstensrenovering. På hösten bör löv och annat skräp i hängrännorna avlägsnas.