Kakan gräddas ca 30 minuter i 200ºC.

Strö över strössel och låt stelna något innan ni skär den i bitar.

2 äggulor.

Sockerkakor är enkla att baka, men ibland händer det att man ändå misslyckas. Vispa ägg och socker poröst. Silviakaka.

Vill man inte ha den som rutor kan man halvera detta recept och baka i en rund form istället. Låt kakan kallna innan du lägger på glasyren. Förgyll fikastunden med en saftig kaka toppad med len smörkräm och kokos.

Vid extra festliga kak-kalas, garnera med färska bär också! Smet.

Låt det sjuda en stund så att sockret smälter.

Spela video.

2½ dl strösocker. Silviakaka i långpanna - Fridas Bakblogg - blogg .

Silviakaka i långpanna Sätt ugnen på 175 grader. 720 röster. Silviakaka. Låt kakan svalna. 2 msk bakpulver. Visa hela min profil. Svensk/nordisk mat Fika Mjuka kakor.

2. ( Silviakaka i rund form med kokoks hittar ni HÄR). Tillsätt socker och vaniljsocker.

Här får du sju tips för att lyckas med dina mjuka kakor: Häll upp den i smord form alternativt långpanna med bakplåtspapper. 4 tsk bakpulver.

Strö på kokos.

2 dl vetemjöl. Rör om tills smeten är jämn och slät. Näringsvärden, per bit Energi: 235 kcal. Blanda i den kalla mjölken och till sist mjölet ihoprört med bakpulvret. 2 msk vaniljsocker.

Perfekt när du ska baka till många.

I vilket fall är den supergod, glasyren är verkligen pricken över i. Och som med alla långpannekakor blir det mycket fika för liten arbetsinsats. Provlagat av Arla Köket. Tid i ugn: 15 min.

4 msk vaniljsocker. Silviakaka (Laktosfri, Mjölkfri, Sockerfri) Ingredienser kaka: 4 ägg 2,5 dl Nicks Use like Sugar 4 dl vetemjöl 1 tsk bikarbonat några droppar citronjuice 1 tsk äkta vaniljpulver en nypa salt 1,25 dl iskallt vatten Ingredienser glasyr: 50 g mjölkfritt margarin 0,75 dl Nicks Use like Sugar 0,5 tsk äkta vaniljpulver 1 … Foto: TV4.

Från Mitt kök. kokosflingor. Silviakaka. Silviakaka Bottnen 75 gram margarin/smör 2 ägg 2 dl socker 3 dl vetemjöl 2 tsk bakpulver 2 tsk vaniljsocker 1 dl mjölk ... blandningen i äggsmeten. 3 ägg; 3 dl socker; 3 dl vetemjöl; 3 tsk bakpulver; 1,5 dl kallt vatten; Kräm.

Häll glasyren på den kalla kakan.

Silviakaka. Smörj och bröa en form och häll i smeten i vanlig rund form (öka smeten om du har en stor form). 150 g smör; 1,5 dl socker; 2 äggulor; 3 tsk vaniljsocker; Garnera med kokos, knappt 1 dl. Häll smeten i en bröad form och grädda i 20-30minuter. Recept på Silviakaka.

Kommentar: Det här är ett läsarrecept som inte är provlagat av Icakurirens matredaktion.

2 ägg.

Bloggen är mest på kul, för att vi gillar mat och för att hjälpa oss själva med att variera vardagsmaten. Förut har jag inte vetat vad den här underbart goda kakan har hetat men efter att ha sett den lite här och där verkar det vanligaste namnet vara silviakaka/silviarutor men även tuppkaka. 4 dl strösocker.

3. En otroligt god och krämig kaka toppad med vaniljkräm och kokos som du enkelt bakar i långpanna

2½ dl hett vatten (kokat och svalnat något) Glasyr: 200 gram smör.

4. Koka ihop alla ingredienser till glasyren. 5 dl vetemjöl.

Det blir det oerhört populära Silviakakan som här hamnar i muffinsformar och jag använder följande ingredienser , som räcker till en hel långpanna – så det går utmärkt att halvera mitt recept. Av Birgitta Rasmusson.

Du behöver.

Glasyr: Smält smör i en kastrull.

2 dl socker. Silviakaka Kaka 3 st ägg 3 dl socker 3 dl vetemjöl 3 tsk bakpulver. Saftig långpannekaka med vit glasyr och kokos. 45 min. Blanda vetemjöl och bakpulver.

1 h. 1 långpanna. Silviakaka i småformar Då är det dags för långpannekaka nr 2 att bli till i muffinsformar.

4 ägg. Gör så här; Gör så här 1. 1,5 dl kall mjölk Sätt ugnen på 175 grader. 1 h. 1 långpanna.

Tillsätt matfett och mjölk.

Vispa hela tiden. Klart! ... Det blir mycket vilt i form av älgkött och mycket fika!

Vispa ägg och socker.