Regeringen planerar att förbjuda friskolor att gå med vinst. Skolan jag jobbar på är ganska liten, och det finns ju både för och nackdelar med det. REPLIK. Nu skulle jag bara vilja läsa av och se vad det finns för både för och nackdelar med friskolor? Jag går i tredje året på samhällsvetenskapliga programmet, och vi ska efter jullovet ha en debatt om friskolor. Däremot kan jag hålla med dig om att man bör ställa hårdare krav, och att religiösa friskolor ej bör finnas. Fakta. Avkastning på investerade pengar misstänkliggörs utan saklig grund, trots att det lett till bättre skolor och större valfrihet för föräldrar och elever. Men kommunala skolor kan ju också vara små, precis som att det kan finnas stora friskolor. Läs mer om Debatten om religiösa friskolor ”Märklig debatt riktad mot religiösa skolor” Det är en skrattretande slutsats att alla religiösa skolor bör stängas för att en skola gjort något som är tillåtet – dela pojkar och flickor på idrotten. Publicerad 2016-08-31 20.30. Stäng. För detta har vi särskilda myndigheter. Friskolor med religiös inriktning är också ett bra exempel på hur samhället måste få gå in och kontrollera och styra. Att samhället griper in för att korrigera avarter och förebygga felval är självklart. Ambivalens mot friskolors etablering råder. 06:00 | 2009-09-23 . Grundskolor: Nya läroverket, Norrskenets friskola samt Kvarnå friskola. Både för- och nackdelar med friskolor. Religiösa friskolor spär på segregationen, och så vill vi inte ha det. Det skriver Sven Magnusson, vice ordförande för Kristna Friskolerådet. Regeringens ideologi frontalkrockar med verkligheten. - Det handlar om både för- och nackdelar. Ingela Rasimus. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna. För att täcka utgifterna kanske man får dra in på läromedel och använda sig av sponsrat (då givetvis kraftigt vinklat) läromedel istället. Exakt hur många friskolor som drivs med religiös inriktning är svårt att säga då det är frivilligt att uppge det. Regeringen planerar att förbjuda friskolor att gå med vinst. Vi delades in i två sidor, en sida som är för och en sida som är emot, jag hamnade så i den sida som är emot friskolor. Replik från Kristna Friskolerådet om religiösa friskolor. Därför är det bättre att skärpa kontrollen och ge skolverket möjlighet att utdöma vite till de skolor som inte sköter sig. Effekterna av skolreformerna i början av 1990-talet är fortfarande hett omdebatterade. Därför är det bra med friskolor NYHET Publicerad 8 februari 2006. Detta är något helt annat än att generellt förbjuda friskolor som en del … Men ett sjuttiotal kan enkelt identifieras, och av dessa är kristna skolor i majoritet. Avkastning på investerade pengar misstänkliggörs utan saklig grund, trots att det lett till bättre skolor och större valfrihet för föräldrar och elever. I Luleå kommun finns följande fristående skolor.