Själva greppet i ”Kärlekens Antarktis” påminner mig om romanen ”Flickan från Ovan” av Alice Sebold (2002) där en ung flicka berättar om mordet på sig själv och sin familjs sorgearbete utifrån andra sidan. Jaget i boken är den mördade Inni som talar efter sin död.

Stridsberg kan konsten att verkligen gripa tag med sitt språk. En del (som Göteborgsposten) tycker att den här boken är förenklad och att den med sin styckmördade huvudperson går i samma populärkulturella fälla, den där man frossar i kvinnomord, som författaren själv har kritiserat. Naturligtvis – ett konstigt ord, ingenting i den här berättelsen borde vara ”naturligt” – kan en läsare inte undgå att tänka på Catrine da Costa, också styckmördad, också prostituerad, också missbrukare. Kärlekens Antarktis är i långa stycken mycket vacker. Fakta . Kärlekens Antarktis Författare: Sara Stridsberg Förlag: Albert BonniersSara Stridsbergs nya roman Kärlekens Antarktis är en högintensiv läsupplevelse där en mordscen återkommer som i en loop. Om sin huvudperson, när denna 12-åring står torrögd och förstelnad vid sin lillebrors kista, säger hon: ”det är blodets fryspunkt, det är kärlekens yttersta Antarktis.” Jag förpassar Kärlekens Antarktis till barmhärtighetens glömska och inväntar nästa Stridsberg. ... Sara Stridsbergs huvudperson gör precis tvärtom, genom insikt och klarsynthet avtäcker hon allt mer om sig själv och samhället vi lever i. Författare: Sara Stridsberg. Som jag skrev: ”Kärlekens Antarktis” handlar om det som kriminalromaner handlar om – eller borde handla om – djupast ner i sig, längst ner i grunden för liv som död. Det här är hemskt. Jag heter inte Miriam Posted on juli 31, 2014 by Eva Nygren in Konst och kultur Majgull Axelssons roman ”Jag heter inte Miriam” är en bok som jag rekommenderar trots att … Kärlekens antarktis. Berättelsen är en litterär fantasi om ett kvinnomord, löst upphängd på Catrine da Costa- fallet. Berättarperspektivet är av det ovanligare slaget. Jag är övertygad om att hon kommer tillbaka snart, alive and kicking. Sara Stridsberg. Den som berättar är död. Kärlekens Antarktis - Sara Stridsberg. Men till skillnad från Sebold söker inte Stridsbergs huvudperson aktivt efter … ... Och vad vi lever för när kärleken likt isen i Antarktis smultit bort. Betyg: 1,5 stjärnor Förlag: Bonnier Pocket Utgiven: april 2019 ISBN: 9789174297805 Sidantal: 314